وازکتومی

وازکتومی (بستن لوله) عملی جراحی است که به عنوان روشی برای کنترل بارداری انجام می‌شود. این عمل با بریدن رگ وابران (لوله وازدفران) همراه است جهت بسته شدن لوله‌هایی که اسپرم را از بیضه‌ها به سمت مجرای ادراری عبور می‌دهند (برای هر بیضه یک رگ وابران وجود دارد). اگر مردی عمل وازکتومی انجام دهد دیگر قادر نخواهد بود زنی را باردار کند. اسپرم در هر دو بیضه‌ که درون کیسه بیضه قرار دارند تولید می‌شود. اسپرم در لوله‌ای به نام اپیدیدیم ذخیره می‌شود که به هر یک از بیضه‌ها متصل است. در مردان حین انزال، اسپرم از اپیدیمیم و از طریق رگ وابران عبور کرده و سپس با مایع منی ترکیب می‌شود. سپس مایع منی از مجرای ادراری عبور کرده و از آلت تناسلی خارج می‌شود. قبل از انجام وازکتومی، منی شامل اسپرم و مایع منی می‌باشد. پس از عمل وازکتومی دیگر در مایع منی اسپرمی وجود نخواهد داشت. با گذشت زمان بیضه‌ها اسپرم کمتری تولید می‌کنند، و بدن اسپرم‌های تولید شده را جذب می‌کند.

وازکتومی: روش دائمی پیشگیری از بارداری

احتمال بروز مشکل در وازکتومی پایین است، و معمولا می‌تواند به صورت عملی سرپایی تحت بی‌هوشی موضعی انجام شود. قبل از عمل وازکتومی لازم است مطمئن شوید که نمی‌خواهید در آینده بچه‌دار شوید. با اینکه وازکتومی فرایندی بازگشت‌پذیر است اما باید به عنوان روشی دائمی برای کنترل بارداری در نظر گرفته شود.

مزایای وازکتومی

وازکتومی روشی امن و موثر برای کنترل بارداری در مردانی است که مطمئن هستند نمی‌‌خواهند در آینده بچه‌دار شوند.

• وازکتومی تقریبا 100 درصد برای پیشگیری از بارداری موثر است.
  • وازکتومی عملی سرپایی است و احتمال بروز عوارض در آن پایین است.
  • هزینه‌ی عمل وازکتومی بسیار کمتر است از هزینه عقیم‌سازی زنان (توبکتومی) یا هزینه‌های بلند مدت مرتبط با داروهای کنترل بارداری برای زنان است.
  • شما دیگر نیازی به اقدامات پیشگیری از بارداری قبل از رابطه جنسی همچون پوشیدن کاندوم نخواهید داشت.

قبل از عمل

قبل از عمل وازکتومی پزشک با شما دیدار خواهد داشت تا مطمئن شود وازکتومی روش مناسب پیشگیری از بارداری برای شما است. در دیدار اولیه (مشاوره) برای بحث درباره موارد زیر آماده باشید:

• در مورد درک شما از این مساله که وازکتومی فرایندی دائمی است و اگر این احتمال وجود داشته باشد که در آینده بخواهید بچه‌دار شوید، انتخاب درستی نیست.
  • در مورد بچه‌دار بودن‌تان و نظر شریک زندگی‌تان در رابطه با عمل وازکتومی.
  • دیگر روش‌های کنترل بارداری موجود برای شما
  • درباره نحوه جراحی وازکتومی و بازیابی پس از آن و عوارض جانبی احتمالی.

برخی پزشکان عمومی هم عمل وازکتومی را انجام می‌دهند، اما این عمل بیشتر توسط پزشکان متخصص در زمینه دستگاه تناسلی مردان (اورولوژی) صورت می‌گیرد.عمل وازکتومی معمولا در مطب پزشک یا مرکز جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود، یعنی شما بیدار خواهید بود و از داروهایی برای بی‌حس کردن ناحیه عمل استفاده می‌شود.

چگونه خود را برای عمل آماده کنید؟

چگونه خود را برای عمل آماده کنید

تغذیه و دارو

پزشک احتمالا از شما بخواهد چند روز قبل از عمل از مصرف آسپیرین و دیگر داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید. این داروها ممکن است شامل وارفارین (کومادین، یانتوون)، هپارین و آسپیرین، و دیگر داروهای مسکن بدون نسخه همچون ایبوپروفن (ادویل، موترین‌آی‌بی و غیره) شوند.

لباس و وسایل شخصی

لباس زیر تنگ یا ساپورتی ورزشی با خود داشته باشید که پس از عمل برای نگه‌داشتن کیسه بیضه و به حداقل رساندن تورم آن را بپوشید.

دیگر اقدامات اولیه

• روز جراحی دوش بگیرید. حتما ناحیه آلت تناسلی‌تان را تمیز بشویید.
  • بازگشت به خانه پس از جراحی را از قبل هماهنگ کنید، تا از حرکت و فشار به ناحیه عمل ناشی از رانندگی جلوگیری شود.

وازکتومی چگونه انجام می‌شود؟

وازکتومی چگونه انجام می‌شود

وازکتومی معمولا در مطب اورولوژیست انجام می‌شود؛ پزشکی که متخصص مجاری ادرار و دستگاه تناسلی مردان است. در برخی موارد اورولوژیست ممکن است تصمیم بگیرد عمل وازکتومی را در یک مرکز جراحی‌های سرپایی یا بیمارستان انجام دهد. این تصمیم می‌تواند به خاطر نگرانی‌‌های بیمار یا فرایندهای دیگری باشد که باید به صورت همزمان حین عمل انجام شود. دو راه برای انجام وازکتومی وجود دارد. در هر حالت بیمار در طول عمل بیدار است، اما اورولوژیست برای بی‌حس کردن کیسه بیضه از بی‌هوشی موضعی استفاده می‌کند.

روش رایج

در روش رایج عمل وازکتومی، پزشک برای دسترسی به رگ وابران یک یا دو برش در کیسه بیضه ایجاد می‌کند. بخش کوچکی از رگ وابران برش داده شده و برداشته می‌شود. اورولوژیست ممکن است بخش‌های انتهایی را با گرما مسدود کند و سپس بخش‌های انتهایی را بخیه بزند. سپس پزشک فرایند مشابهی را روی بیضه دیگر هم انجام می‌دهد، یا از طریق همان برش یا یک برش دیگر. برای هر دو بیضه، وقتی که رگ وابران بریده می‌شود پزشک برای مسدود کردن برش ایجاد شده در کیسه بیضه از بخیه یا چسب پوست استفاده می‌کند.

روش بدون تیغ جراحی

در روش بدون تیغ جراحی، سوراخ کوچکی روی یکی از طرفین کیسه بیضه ایجاد می‌شود. پرستار رگ وابران را در زیر پوست پیدا کرده و آن را از سوراخ بیرون می‌کشد. سپس رگ وابران بریده شده و بخش کوچکی از آن بردشته می‌شود. سپس بخش‌های انتهایی آن بسته شده یا گره زده می‌شود و سپس در جای خودش قرار داده می‌شود. این فرایند روی بیضه دیگر هم انجام می‌شود. در این روش نیازی به بخیه نیست چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است.

پس از عمل

پس از عمل وازکتومی کمی کبودی، تورم و درد خواهید داشت که معمولا پس از چند روز بهتر می‌شوند. پزشک دستورالعمل‌هایی را برای بازیابی به شما ارائه می‌دهد. پزشک‌تان ممکن است به شما بگوید:

• در صورت مشاهده علائم عفونت همچون خونریزی از ناحیه عمل شده، دمای بیشتر از 38 درجه سانتی‌گراد، بدتر شدن درد یا تورم به پزشک اطلاع دهید.
  • حداقل به مدت 48 ساعت از یک بانداژ یا لباس زیر تنگ برای حمایت از کیسه بیضه‌هایتان استفاده کنید.
  • در دو روز اول کیسه یخ روی کیسه بیضه قرار دهید.
  • پس از جراحی فعالیت‌هایتان را کم کنید. لازم است که 24 ساعت پس از جراحی استراحت کنید. احتمالا می‌توانید کارهای سبکی را پس از دو سه روز انجام دهید اما به مدت یک هفته باید از ورزش، بلند کردن وزنه و کارهای سنگین خودداری کنید. فعالیت سنگین می‌تواند باعث درد و یا خونریزی در کیسه بیضه شود.
  • تا یک هفته از هر گونه فعالیت جنسی خودداری کنید. اگر انزال داشته باشید ممکن است احساس درد داشته و یا در منی ‌خون مشاهده کنید. در صورت داشتن ارتباط جنسی از شیوه‌های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید تا زمانی که پزشک تایید کند در منی شما دیگر اسپرمی وجود ندارد.

خطرات عمل وازکتومی چیست؟

خطرات عمل وازکتومی چیست

با اینکه وازکتومی بی‌خطر و بسیار موثر است، مردان باید از مشکلاتی که ممکن است پس از جراحی یا با گذشت زمان رخ دهد آگاه باشند.

خطرهای جراحی

پس از جراحی، بیشتر مردان درد، کبودی و کمی تورم خواهند داشت که پس از دو هفته همگی رفع می‌شوند. مشکلاتی که ممکن است پس از جراحی رخ دهند و نیاز به بررسی توسط پزشک دارند شامل موارد زیرمی‌شوند:

• هماتوم: خونریزی در زیر پوست که می‌تواند منجر به تورم همراه با درد شود.
  • عفونت: تب، قرمزی و سوزش در کیسه بیضه علائم عفونت هستند.

خطرات دیگر

خطر بروز دیگر مشکلات کم است اما اتفاق می‌افتند. مشکلاتی شامل:

• لخته در کیسه بیضه: به آن گرانولوم می‌گویند. این توده از اسپرم‌هایی تشکیل می‌شود که از رگ وابران به درون بافت خارج می‌شوند.
  • درد مداوم در بیضه‌ها: به این مشکل سندروم درد پس از وازکتومی می‌گویند و در حدود 10 درصد از مردان رخ می‌دهد.
  • شکست وازکتومی: احتمال کمی وجود دارد که وازکتومی با شکست مواجه شود. این مساله ممکن است به بارداری ناخواسته منجر شود. در میان 1000 وازکتومی انجام شده، 11 مورد احتمال دارد در طول دو سال اول با شکست مواجه شوند، و نصف این موارد در سه ماهه اول پس از جراحی رخ می‌دهد. احتمال شکست به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال برخی روش‌های جراحی بیشتر از بقیه احتمال شکست دارند. به علاوه احتمال بسیار کمی وجود دارد که دو سر رگ وابران دوباره رشد کرده و به هم برسند. اگر این اتفاق بیافتد ممکن است اسپرم وارد منی شده و به بارداری بیانجامد.
  • احتمال پشیمانی: وازکتومی می‌تواند انتخاب خوبی برای مردان یا زوج‌هایی باشد که مطمئن هستند فرزند دیگری نمی‌خواهند و یا کلا نمی‌خواهند بچه‌ار شوند. بیشتر مردان همچنین همسر مردانی که وازکتومی انجام می‌دهند، از تصمیشان پشیمان نمی‌شوند. مردانی که قبل از 30 سالگی عمل وازکتومی انجام داده باشند افرادی هستند که بیشترین احتمال را دارد در آینده بخواهند عمل بازگشت وازکتومی را انجام دهند.

آیا وازکتومی بازگشت‌پذیر است؟

تقریبا تمامی وازکتومی‌ها بازگشت‌پذیراند. در عمل بازگشت وازکتومی، دو سر رگ وابران دوباره به هم متصل می‌شوند. یا یک سر رگ وابران به بخشی از بیضه‌ها متصل می‌شود که اسپرم‌ها در آن جمع می‌شوند. سپس نمونه‌ای مایع از انتهای ناحیه نزدیک بیضه گرفته می‌شود تا وجود اسپرم در آن تست شود. اگر اسپرم در این مایع وجود داشت، می‌توان دو سر رگ وابران را دوباره به هم متصل کرد. بسیاری از پزشکان عمل بازگشت وازکتومی را با روش میکروجراحی انجام می‌دهند. در این روش از یک میکروسکوپی قوی برای بزرگ‌نمایی بخش‌های انتهایی رگ وابران استفاده می‌شود. این میکروسکوپ به جراح کمک می‌کند تا بتواند بخیه‌های بسیار کوچکتری بزند، که باعث می‌شود زخم بعد از عمل هم کاهش یابد. میکروجراحی در 75 الی 99 درصد از عمل‌های بازگشت وازکتومی، اسپرم را به درون مایع منی باز می‌گرداند. اگر اسپرمی در مایع پیدا نشود، اپیدیدیم یا رگ وابران مسدود شده‌اند. جراح با متصل کردن بخش بالایی رگ وابران به قسمتی آن طرف تر از ناحیه مسدود شده در اپیدیدیم این مشکل را حل می‌کند. این فرایند پیچیدگی بیشتری دارد اما احتمال میزان موفقیت آن در حد عمل بازگشت استاندارد است.بازیابی پس از عمل بازگشت وازکتومی معمولا 1 تا 3 هفته طول می‌کشد. همچون وازکتومی، احتمال وجود عوارض جانبی در عمل بازگشت هم وجود دارد. بیشتر مردانی  که عمل بازگشت وازکتومی انجام می‌دهند همان درد و ناراحتی‌های دوره بازیابی را گزارش می‌دهند که  پس از عمل وازکتومی داشتند. حدود 3 ماه پس از جراحی، اسپرم در مایع منی ظاهر می‌شود. البته اگر در جراحی نیاز به رفع مسدودیتی در لوله اپیدیدیم باشد، ظاهر شدن مجدد اسپرم ممکن است تا 15 ماه طول بکشد.  به طور متوسط یک سال طول می‌کشد تا پس از عمل بازگشت وازکتومی، بارداری اتفاق بیافتد. البته یک عمل بازگشت وازکتومی موفق (بازگشت اسپرم به درون منی) بارداری را تضمین نمی‌کند. احتمال بازگشت توانایی باروری وقتی بالاتر خواهد بود که بین عمل بازگشت و عمل وازکتومی فاصله زیادی نیافته باشد. بین جراحی وازکتومی و عمل بازگشت آن هرچه فاصله بیشتری بیافتد، احتمال بازگشت توانایی باروری بیشتر کاهش می‌یابد.

پرسش‌های متداول

آیا وازکتومی، زندگی جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

وازکتومی روی روابط جنسی شما تاثیر نمی‌گذارد. این عمل توانایی جنسی شما را کاهش نمی‌دهد چون تاثیری روی تولید هورمون مردانه تستوسترون ندارد. همچنین روی توانایی شما در نعوظ یا انزال هم تاثیری نمی‌گذارد. اسپرم بخش اندکی از منی را تشکیل می‌دهد بنابراین در مقدار منی ترشح شده هنگام انزال تفاوتی احساس نخواهید کرد.

آیا وازکتومی ارتباطی با سرطان دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که وازکتومی خطر ابتلای مردان به سرطان را افزایش نمی‌دهد. طبق نتایج برخی مطالعات در سال‌های 1990، سرطان پروستات در مردانی که عمل وازکتومی انجام داده بودند، بیشتر بود. با این حال مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ارتباطی بین وازکتومی و سرطان پروستات وجود ندارد. بنابراین احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که وازکتومی انجام داده‌اند بیشتر نیست از کسانی که این عمل را انجام نداده‌اند. وازکتومی همچنین احتمال ابتلای مردان به سرطان بیضه را هم افزایش نمی‌دهد.

آیا وازکتومی روی احتمال ابتلا به بیماری‌های آمیزشی تاثیرگذار است؟

وازکتومی شما را از ابتلا به هیچ نوع بیماری آمیزشی (STD) همچون اچ‌آی‌وی محافظت نمی‌کند. در هر صورت شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی باید از کاندوم یا دیگر روش‌های پیشگیری استفاده کنید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”