هماچوری یک اصطلاح پزشکی است که برای ادرار خونی به کار برده می‌شود. بیماری‌های مختلفی مانند عفونت‌ها، بیماری‌های کلیه، سرطان و اختلالات نادر خونی وجود دارند که باعث وجود خون در ادرار می‌شوند. خون ممکن است در ادرار قابل مشاهده باشد یا بقدری کم باشد که نتوان آن را با چشم غیر مسطح دید. برخی علل وجود خون در ادرار، جدی و خطرناک هستند. شما باید به محض این که در ادرار خود خون دیدید به پزشک مراجعه کنید. نباید از وجود خون در ادرار حتی اگر بسیار ناچیز باشد چشم‌پوشی کرد.

هر خونی در ادرار می‌تواند نشانه ابتلا به یک بیماری خطرناک باشد حتی اگر فقط یک مرتبه دیده شود. شما در این گونه موارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. چشم‌پوشی از خون در ادرار می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های بسیار وخیم‌تر مانند سرطان و بیماری‌های کلیوی شود. پزشک خون شما را مورد آزمایش قرار داده و برای تعیین علل به وجود آمدن خون در ادرار دستور انجام برخی آزمایش‌های تصویری را می‌دهد. سپس می‌توان این علل را تحت درمان قرار داد.
اگر خونی در ادرار خود ندیدید ولی دچار تکرر و سوزش ادرار، دل درد یا درد کلیه شدید باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشانه وجود هماچوری میکروسکوپی باشد. متخصص ارولوژی علل وجود خون در ادرار را مشخص کرده و سپس روش‌های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل یا در صورت نیاز به ملاقات با پزشک می‌توانید با متخصص ارولوژی تماس حاصل فرمایید.

انواع هماچوری

خون زیاد در ادرار

اگر وجود خون در ادرار شما به اندازه‌ای باشد که باعث شود رنگ ادرار، صورتی یا قرمز شود یا لکه‌های خون در آن قابل مشاهده باشد، شما به “گراس هماچوری” مبتلا شده‌اید.

هماچوری میکروسکوپی

زمانی که شما نمی‌توانید خون را به دلیل کم بودن حجم آن در ادرار خود ببینید به “هماچوری میکروسکوپی ” مبتلا شده‌اید. فقط به کمک انجام تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند وجود خون را تشخیص داد یا خون را در نمونه ادرار در زیر میکروسکوپ مشاهده کرده و ابتلا به هماچوری میکروسکوپی را تأیید نمود.

علل و علائم

خود هماچوری معمولاً علامتی ندارد. احتمال می‌رود زمانی که خون زیادی در مثانه جمع شده و منعقد شود، جریان ادرار مسدود شود. این عارضه می‌تواند باعث ایجاد درد در محل انسداد در قسمت پایین لگن شود. معمولاً علائم ناشی از علل وجود خون در ادرار بوده و به شدت به شرایط و بیماری‌های زمینه‌ای بستگی دارند.

گلومرولونفریت

اگر گلومرولونفریت شدید نباشد، ممکن است علامتی نداشته باشد. اگر علائمی وجود داشته باشد به شکل تورم، به خصوص در اندام تحتانی، کاهش ادرار و فشار خون بالا دیده می‌شود.

عفونت مثانه و کلیه

علائم به محل بروز عفونت بستگی دارد که می‌تواند شامل درد شدید در کنار قسمت میانی کمر، تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ، درد در بالای ناحیه شرمگاهی یا مثانه، بوی بد ادرار، تکرر ادرار و درد و ناراحتی در هنگام ادرار کردن باشد.

عفونت پروستات

ممکن است در قسمت پایینی کمر یا در قسمت بین اسکروتوم و مقعد یا در هنگام نعوظ درد داشته باشید، خون در منی دیده شود و در برخی موارد تب و لرز ایجاد شود.

وجود تومور در کلیه و مثانه

بیشتر سرطان‌های کلیه و مثانه بدون درد یا ناراحتی رشد می‌کنند. زمانی که علائم بروز کرد، شایع‌ترین آنها دل درد، تکرر ادرار و درد در انتهای زمان ادرار کردن است.

سنگ کلیه

زمانی که سنگ کلیه در حالب (لوله باریکی که هر کلیه را به مثانه متصل می‌کند) ایجاد شود ممکن است باعث ایجاد درد شدید در کمر، اطراف کشاله ران، حالت تهوع و استفراغ یا تکرر ادرار و سوزش ادرار شود.

اختلالات خونریزی

اختلالات خونریزی باعث خونریزی غیرعادی در بدن و از جمله در ادرار می‌شود. بسته به مشکل ایجادکننده خونریزی، علائم ممکن ست شامل کبودی غیرطبیعی، خونریزی مستمر از بریدگی‌ها و زخم‌ها، خونریزی در پوست، خونریزی در مفاصل یا دستگاه گوارش (انسداد، مدفوع تیره یا خون قرمز روشن در مدفوع) یا خونریزی لثه حتی در هنگام نخ دندان کشیدن و مسواک کردن ملایم باشد.

آسیب‌دیدگی

در اغلب اوقات اثرات جراحات و آسیب‌دیدگی‌ها در سطح بدن دیده می‌شود مانند کبودی‌ها، تورم، برش‌ها و زخم‌های باز.

اگر شما به دلیل دیدن خون در ادرار به پزشک مراجعه کردید، سؤالات متعددی از شما پرسیده می‌شود. پزشک از شما در مورد میزان خونی که در ادرار خود دیده‌اید سؤال می‌کند. همچنین وی از شما در مورد فواصل زمانی بین ادرار کردن، درد در هنگام ادرار، وجود لخته خون در ادرار و نوع داروهایی که مصرف می‌کنید سؤالاتی می‌پرسد.

پزشک معاینه فیزیکی از شما به عمل آورده و از شما برای آزمایش، نمونه ادرار می‌گیرد. نتایج آزمایش ادرار وجود خون در ادرار و وجود باکتری در صورت ابتلا به عفونت را تأیید می‌کند. پزشک ممکن است دستور انجام آزمایش‌های تصویری مانند سی تی اسکن که در آن از اشعه برای گرفتن عکس از بدن استفاده می‌شود را به شما بدهد.

یک آزمایش دیگر که ممکن است پزشک از شما بخواهد که انجام دهید، سیتوسکوپی است. در این آزمایش از یک لوله کوچک برای ارسال دوربین در مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌شود. با استفاده از این دوربین، پزشک داخل مثانه و مجرای ادرار شما را بررسی کرده تا بتواند علل وجود خون در ادرار را تشخیص دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید، لخته خون در ادرار خود دیدید یا وجود خون در ادرار شما با علائم زیر همراه بود باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

• لرز
  • درد در پهلوها، کمر و شکم

عوارض ابتلا به هماچوری

بسیاری از علل وجود خون در ادرار خطرناک و جدی هستند. چشم‌پوشی از این علائم ممکن است عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. اگر علائم به دلیل ابتلا به سرطان ایجاد شده باشند، چشم‌پوشی از آنها باعث پیشروی تومور به نقاط دیگر بدن شده که ممکن است قابل درمان نباشد. عدم درمان عفونت‌ها ممکن است در نهایت منجر به نارسایی کلیه شود.

اگر علت وجود خون در ادرار بزرگ شدن پروستات باشد با انجام اقدامات درمانی می‌توان علائم را کاهش داد. چشم‌پوشی از این عارضه باعث ابتلا به تکرر ادرار، درد و سوزش شدید در هنگام ادرار و حتی ابتلا به سرطان می‌شود. چشم‌پوشی از وجود خون در ادرار در زمان وجود سنگ کلیه می‌تواند با درد همراه باشد. تجویز دارو و انجام اقدامات درمانی مناسب می‌تواند به دفع سنگ‌ها کمک کند. این روش‌های درمانی سنگ‌های کلیه را به سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کند.

درمان هماچوری به علل به وجود آورنده آن بستگی دارد. به طور عمومی، افراد مبتلا به هماچوری مرتبط با ورزش نیازی به اقدامات درمانی ندارد و فقط باید تمرینات ورزشی خود را متعادل‌تر کنند. افراد مبتلا به هماچوری مرتبط با مصرف داروها با قطع مصرف داروهایی که باعث وجود خون در ادرار شده‌اند بهبود می‌یابند. معمولاً مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هماچوری مرتبط با عفونت‌ها را درمان می‌کنند. درمان هماچوری‌هایی که علل دیگری دارند ممکن است پیچیده‌تر باشد.

در صورت وجود سنگ کلیه، سنگ‌های کوچک ممکن است با مصرف مایعات بیشتر از طریق ادرار از بدن خارج شوند. ممکن است برای دفع سنگ‌های بزرگ‌تر نیاز به انجام عمل‌های جراحی و لیتوتریپسی، عملی که به وسیله آن سنگ‌ها شکسته می‌شوند، باشد.

اگر تومور مثانه یا کلیه علت وجود خون در ادرار باشد، اقدامات درمانی متناسب با نوع سرطان و میزان گستردگی آن (مرحله پیشروی سرطان)، سن بیمار، سلامت عمومی و ترجیحات شخصی وی انجام می‌شود. متداول‌ترین نوع عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و ایمونوتراپی است که در آن سیستم ایمنی بدن برای غلبه بر سرطان تحریک می‌شود.

در مواردی که ابتلا به گلومرولونفریت باعث وجود خون در ادرار شده است، درمان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌ها، داروهای ادرارآور که به افزایش میزان ادرار خروجی از بدن کمک می‌کنند، مصرف داروهایی برای کنترل فشار خون بالا و تغییر در رژیم غذایی برای کاهش فعالیت کلیه‌ها می‌شود. به هر حال، کودکانی که به دلیل وجود استرپتوکوکی به عفونت دچار شده‌اند پس از مصرف آنتی‌بیوتیک و بدون نیاز به اقدامات درمانی دیگر بهبود می‌یابند. اگر وجود خون در ادرار به دلیل مشکلات و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس باشد مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن معمولاً تجویز می‌شود.

در اختلالات خونریزی، درمان به نوع اختلال خونریزی بستگی دارد. بیماران مبتلا به هموفیلی با تزریق عوامل منعقد کننده خون با پلاسمای تازه یخ‌زده که نوعی تزریق عوامل از دست رفته در بدن است تحت درمان قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان از ابتلا به هماچوری پیشگیری کرد؟

پیشگیر از هماچوری به معنای پیشگیری از ابتلا به عوامل زمینه‌ای است:

• برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ها، مقدار زیادی آب در روز خورده و پس از ارتباط جنسی بلافاصله ادرار کرده و بهداشت را رعایت کنید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به سنگ‌ها، مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف زیاد نمک و برخی غذاها مانند اسفناج و ریواس پرهیز کنید
  • برای پیشگیری از سرطان مثانه، استعمال دخانیات را ترک کرده و کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید و مقدار زیادی آب بنوشید.